Nikmat.

Pandangannya gelap, sejak kecil tak pernah merasai nikmat sepasang mata, tak pernah tahu bagaimana warna alam, tak pernah tahu bagaimana rupa ibu yg melahirkan, bahkan wajah sendiri pun tak terbayang.

Hakikatnya, hidupnya terang, ada panduan, ada pegangan, penuh kemuliaan.
Hatinya dekat dengan Al-Quran, padanya ada rahmat, rahmat yang tak boleh didapati dari mana-mana kecuali dari Allah SWT.



       Kak Nur Hidayu sedang memperdengarkan bacaan pembukaan di Majlis Multaqa 
                           Guru-guru Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan.
           (Jangan lupa pause kan music background blog ni sblm play video.. :D )

Kak Nur Hidayu seorang gadis buta sejak lahir. Pernah bebrapa kali dianugerahkan juara tilawah Al-Quran anjuran Jabatan Kebajikan Masyarakat. 

Disaat namanya dipanggil untuk tampil ke pentas bagi memperdengarkan bacaan ayat suci Al-Quran, seluruh dewan di Majlis Multaqa' Guru-guru Pendidikan Islam Peringkat Kebangsaan 2007 bagaikan tidak berpenghuni, senyap, sunyi sepi, hinggakan jika ada jarum yang jatuh sekalipun pasti akan didengari. 

Kak Nur Hidayu dipimpin oleh ibunya naik ke pentas. Memulakan bacaan dengan perlahan, penuh berhati-hati menggerakkan jarinya di atas permukaan braille, merdu, membuatkan hati tersentuh, terkedu, insaf.. 

Manakan tidak, kita yang celik ni pun tak mampu lakukan seperti beliau lakukan. Tak berusaha mendalami Al-Quran, tak berusaha rapat dengan Al-Quran. T_T

Dari Abu Umamah radhiAllahu `anhu katanya: ”Aku mendengar Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:
“Bacalah olehmu semua akan al-Quran itu, sebab al-Quran itu akan datang pada Hari Kiamat sebagai sesuatu yang dapat memberikan syafa`at (pertolongan) kepada orang-orang yang memilikinya (mengamalkannya).” (HR Muslim)

Jadi, sama-samalah kita muhasabah diri kita, semoga bermanfaat. ^_^

Ya Allah, Kau jadikanlah kami hambaMu yang terus bersyukur. Ameen (-_-)


“Maka Nikmat Tuhanmu Yang Manakah Yang Kamu Dustakan?”

0 comments:

Post a Comment